Vanligast vid hemmaladdning är en laddbox med fast anslutningssladd. Publika laddboxar har oftast uttag där den som laddar använder egen sladd/kabel.
En laddhybrid laddar oftast på en fas, dvs det går inte fortare med en trefasbox. Rena elbilar laddar oftast på tre faser. Vissa laddboxar kan ladda upp till 32 A men de flesta privatbostäder har enbart en huvudsäkring på 16-25 A så i praktiken är 16 A den högsta teoretiska laddströmmen. Men oftast är det praktiskt med högst 10 A. De flesta fordon kan också bara ta emot 16 A. En enfasbox laddar då ca 2,2 kWh/h vilket motsvarar ca 10 km elbilsdrift i timmen. Har man ren elbil med trefasladdning och en trefasbox och 10 A så laddar man 6,6 kWh/h dvs ca 30 km/timme.
En bil med enfasladdning går lika bra att ladda med en trefasbox men det går alltså inte fortare. På samma sätt kan man ladda en bil med trefasladdning i en enfasladdare men det går då saktare.
Utan Wifi, med Wifi, RFID taggar och lastbalansering. Oftast finns mycket av detta i bilen laddapp också.
Så vilken box som passar bäst är alltså beroende på många faktorer som exempelvis fastighetens förutsättningar, finns det stabilt WiFi vid platsen som boxen ska installeras, vilket fordon ska laddas, hur snabbt ska det laddas, ska fler boxars installeras på fastigheten o.s.v.
Alla boxar har sina för och nackdelar men till slut är det en fråga om tycke o smak.