Vill du ha en laddbox hemma för att tryggt och säkert kunna ladda din el eller hybridbil på din egna parkering?
När du köper en elbilsladdbox från oss får du marknadens bästa produkter installerade på ett säkert sätt med funktionsgaranti och fri support under garantitiden.
Laddstationen går att använda direkt och ger laddning till laddhybrider och helelektriska bilar. Den är kompatibel med alla typ-2-kompatibla laddhybrider och helelektriska bilar. Ladda ner schemahanteringen med CTEK appen (Andriod % iOS) för säkerhetsfunktioner och hur laddstationen används säkert. Väggfästet är inte inkluderat.
Teknisk specifikation:
Laddeffekt: 1,4-11kW
Nätanslutning: 3-fas
Laddkabel: Typ-2
Laddström: 6-16A
Laddkabel: 5m
Strömkabel: 1,5m med CEE 16A / 400V 5P kontakt
IP65
Driftstemperatur: -30 ° C till + 50 °C
Halo är vår populäraste laddstation som genom smart mjukvara hjälper dig att uppnå optimal laddning för din elbil. Förutom en fast laddkabel som laddar 3,7–11 kW har den dessutom ett extra schukouttag för elcykel eller motorvärmare.
Genom sin stilrena design i återvunnet aluminium, guidande LED-belysning och flexibla laddkabel som är böjbar ner till hela -25°C är det en komplett laddstation skapad för vårt hårda nordiska klimat.
På Prosumenten tycker vi att en fast anslutningssladd är att föredra vid hemmaladdning, även om vi förstås även kan erbjuda en laddbox där du använder en egen sladd.
När du laddar publikt så har de snabbladdande DC-laddarna uteslutande en fast anslutningssladd medan de långsammare AC-laddarna oftast kräver att du har en egen laddkabel.
Rena elbilar laddar oftast på tre faser. Vissa laddboxar kan ladda upp till 32A per fas, men eftersom de flesta privatbostäder enbart har en huvudsäkring på mellan 16 och 25A, så är i praktiken 16A den högsta teoretiska laddströmmen. De flesta fordon kan också bara ta emot 16A. Eftersom laddning med 16A innebär att du använder husets hela tillgång på el, är det dock oftast praktiskt att ladda med högst 10A per fas. Det går förstås långsammare, men du riskerar inte heller att säkringen löser ut.
En laddhybrid, och även vissa rena elbilar, laddar oftast på bara en fas, så den laddas då bara en tredjedel så snabbt även på en trefasladdare.
Att ladda en ren elbil, eller laddhybrid, på ett vanligt uttag går förvisso, men rekommenderas inte då ledningarna riskerar att bli överhettade.
Du kan som tillval även beställa och möjliggöra användning av lastbalansering och RFID-taggar.
Lastbalansering innebär att laddningen automatiskt slår av oom effektuttaget överskrider fastighetens huvudsäkring. Detta kan förstås vara praktiskt, men problem med överlaster kan samtidigt ändå undvikas om du begränsar strömtillförseln från laddaren.
RFID-taggar kan till exempel användas av bostadsrättsföreningar som då kan se vem som använt laddboxen och hur mycket el som då förbrukats. För att RFID-taggar skall kunna användas, krävs att laddboxen har stöd för denna funktion.
Vi tillhandahåller allt du som prosument behöver i framtiden. En helhetsleverantör som skapar bästa möjliga förutsättningar för en självförsörjande framtid.